Sunday 26 August 2012

Ni lah masalah duduk dekat taman

Semalam lepas je kawan-kawan aku raya rumah aku, tak lama tu dengar kecoh orang menjerit-jerit kat depan rumah aku dengan bahasa yang tidak difahami,lepastu dengar gedebang gedebung bunyi. Apa lagi iolls yang kepoh curious lah dengan apa yang kiteorang dengar.

Masa tu ada family sedara aku datang rumah, tapi aku sorang je yang keluar tengok, aku tengok india dah ramai gila depan rumah cakap-cakap bising. Yang aku nampak ada anak jiran depan yang india la dah kena angkat leher dia lepastu kena lekap badan dia dekat kereta tengah-tengah jalan. Ramai-ramai macam tanya-tanya dia sorang. Ahh sudah jangan diorang nak bergaduh-gaduh bunuh membunuh depan rumah aku sudah. Pulak tu yang paling aku seram kereta aku depan diorang je. Ada jugak kang kereta aku cermin kena pecah ke apa kan.

Lepas tu family aku pulak keluar tengok, ada yang aku nampak sorang laki dah pegang tali yang panjang macam pemukul biasanya diorang guna. Dah seram jugak aku tengok. Lama jugak ah kecoh-kecoh, tak lama tu budak yang macam nak kena belasah tadi mintak mak dia bukak pintu rumah, "maaaa...maaa...(apa la dia cakap tamil, maybe suruh bukak pintu sebab dia dekat pagar kan)". Lepastu tiba-tiba mamat india ni terajang pagar la apa la ngamuk-ngamuk. Dah tu sedara aku ni pandai jugak la tengok-tengok, dah tu dia cakap india tu kena rasuk, dapat hantu masa dekat kuil. Lepas dia cakap gitu, mak aku panggil kawan dia, india la. Tanya kenapa rupanya betul kena rasuk. Dah panggil lah pawang dia. Mak dia tak nak bukak pintu sebab mak dia tengah sembahyang dia la halau hantu tu kot. Nasib baik bukan pasal gaduh.

Sebab setahun yang lepas, rumah yang sama jugak la. Gaduh apa ntah pukul 2pagi melayu india bergaduh depan rumah. Yang tu sangat lah ngeri sebab diorang bawak kayu besi apa bagai. Botol-botol kaca habis bersepah. Budak-budak melayu kepung rumah india tu. Kesian tau family india tu, mak-mak la, especially yang perempuan. Rumah ramai anak lelaki macam tu lah, apa masalah diorang buat dekat luar sampai kerumah diorang serang. Belasah-belasah, gaduh yang tahun lepas ramai nak mampus. Dah diorang tak paham bahasa, baik india baik melayu konon jiwa taiko. Ada jiran call polis, terus polis datang. Padan muka. Tahu pulak berambus semua. Tak lama lepas polis belah, serang lagiiii. Last-last polis tunggu lama sampai reda.

Duduk dekat taman memang macam ni agaknya, memang tak masuk campur sangat. Cuma tengok tanpa tahu cerita sebenar.

Dah lah tu pasal india kena rasuk, pukul 3pagi aku baru terlelap sekejap lepas shutdown laptop. Memang ngantuk, aku dengar bising lagi menjerit-jerit lagi dengan bahasa yang tidak difahami lagi. Aku pun "ishhh..kacau betul lah mesti india tadi kena rasuk lagi lah ni!". Sekali lepas ngendap dari tingkap rupanya family cina depan rumah bergaduh pulak. Aksi tampar menampar dan membelasah berlaku. Adik aku terus cakap "eee..dina kepoh gila kau ni".."Syhhhh.. tengok je tak pe."

Bapak pempuan tu pukul anak dia yang pempuan sebab baru balik berdating dengan boyfriend dia. Budak laki tu pun kena tampar. Berjerit-jerit jugak adik beradik diorang. Erghhhh!!! Dah banyak kali boyfriend budak tu kena marah tapi jenis diam tapi derkkk je. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Itu belum campur bapak dia baling-baling barang lagi.

Dah tahu family pempuan tu tak suka kau balik lewat, balik lah cepat. Aku keluar dengan boyfriend pukul 11malam belum balik pun bapak aku dah call. Tapi dengan kawan-kawan lewat pun tak pe. Sebab family aku kenal kawan-kawan aku since kiteorang kecik lagi.

Ok sambung, bapak dia bebel lah bahasa cina sebab aku paham sikit-sikit la, "Kau paham tak kiteorang nak tido? kau paham tak?" Anak dia menjerit-jerit, "Bagi saya peluang, bagi saya peluang." haa kauuu.

Dah lama lepas reda tu, mak bapak pempuan tu pun nasihatkan ke bebel ke kat laki tu.. Aku malas tengok, aku pun membutaaaa.

Duduk dekat taman memang gini lah yee. Tembok-tembok pagar memisahkan, hanya menjadi pemerhati kepada masalah keluarga orang lain. Tapi tak tahu pulak kalau melayu dengan melayu sebab setakat ni belum ada amukan dari family melayu. Harap semua ok dan tak ada apa-apa yang tak diingini berlaku. Aameen.


1 comment:

  1. india memang suka wat bising,tambah time dorg kenduri kawen..aku ada pglaman bjiran dgn bangsa ni,bising nk mampos,tv bukak dgr sampai rumah aku,sembang dpn rumah mcm nk pecah telinga,pastu sembang mcm nak gadoh,pdhal xgadoh pun..

    ReplyDelete