Friday 24 August 2012

Homemade siakap tiga rasa

Raya kedua hari tu, selepas melantak rendang semua sampai habis. Malam tu tak de idea nak makan apa, then bf kakak aku datang and diorang beli ikan siakap. Disebabkan umah aku ni suka sangat siakap 3rasa especially bapak aku, jadi kitaorang pun masak siakap 3rasa.

Aku pun tak tahu sangat tapi macam senang je masaknya. Lagipun aku bukan tengok sangat, aku ambik gambar je.haha. Tapi lepas ni kalau aku kena buat sorang-sorang boleh kot. Cehhhhhhh

#Bahan-bahan: cili, tomato, nenas, bawang besar, bawang putih, sos cili, sos tiram, garam, dengan perasa. Gula tak tahu ada ke tak. Limau kena perah masa dah masak kot. haha. Aku tak tengok, aku agak-agak je la.

#Ikan yang dah dimalam disiang kena lumur dengan tepung jagung biar rangup agaknya kan? Lepas tu goreng. Disebabkan ikan terlalu besar atau kuali umah aku yang terlalu kecik, tak muat jadi ikan kena potong dua. Dah tak cantik rupa siakap tu.


Bahan-bahan yang tadi kena tumis lepastu letak air bagi berkuah, lepastu sira je dekat ikan. Dah siap. Aku rasa macam senang la nak buat. Macam la, macam. Sedap sedap... Kalau tak de ikan, ganti dengan telur pun sedap je sebab aku dah buat masa ikan dah habis, ada kuah lagi, aku pun makan dengan telur.

Dah tu je, tak de motif langsung aku update ni. haha. Saja buat hilang bosan sebelum pergi beraya lepas sembahyang Jumaat.

No comments:

Post a Comment