Monday 25 June 2012

Adik aku yang pentol

Aku rasa kadang best, kadang menyakitkan hati ada adik ni. Aku tak tahu pulak beza ada adik lelaki dengan adik perempuan, sebab aku cuma ada adik lelaki je.

Benda yang kadang buat aku kadang bangga dengan adik aku, bukanlah bangga apa cuma aku nak puji sikap dia je la. Dia selalu jadi penyelamat bila aku putus duit, maklum lah study kan. Dia ada jugak buat part time job bila weekend, keje katering. Bila duit katering dah keluar, dia bagi mak aku dengan dia simpan sendiri. Kalau aku balik rumah, mak bapak aku belum gaji lagi mak aku ambik je duit dia ni dulu lepas tu bagi aku. See?

Dem, kakak guna duit adik. Memang ah mak aku ganti balik, tapi mesti ko akan rasa, aduh kesiannya lah hai dia kerja.

As a adik, dia mesti cakap pung pang pung pang nak berkira dengan aku. Padahal bila dia keluarkan duit, dia bukan mintak ganti pon. Lepas tu dia ni tak makan sayur dan hantu telur. Kalau dia masak megi satu, aku tak tahu dia letak telur bapa biji. Kadang dia mintak tolong aku masakkan megi, tapi jangan harap dia boleh duduk terkangkang depan tv tunggu megi masak,dia tukang ambik barang.Bila ambik telur, "dina, telur letak 3biji eh?" Aku, "kepala hotak ko, megi satu telur 3." Tak memasal kena dengan aku.

 Semalam masa aku sibuk promote Dunia Eicak kat Persada. Adik aku hantar mesej.

Adik: Dina, macamana nak buat karangan kesesakan jalan raya. Pendahuluan.
Aku: Kepesatan pembangunan dalam bidang automobil negara bla bla bla bla. (panjang betul)
Adik: Keyh tq. <--eja budak zaman sekarang ngada2 nak panjang2. keyh instead of k/ok.

Dah la, aku dah balik utm. Malam. Dia message lagi dasar pemalas bukak buku contoh karangan.

Adik: Dina, kalau nak buat isi tentang sistem jalan raya harus diperbaiki macam mana?
Aku: Sehubungan itu, Jabatan Kerja Raya (JKR) harus membaiki sistem lalu lintas dan menambah bilangan jalan bla bla bla bla. (membazir kredit aku buat karangan dengan sms)
Adik: tq.
Aku: Byr, lu ingat free? dengan Nasuha (his gf) boleh lah tq je. dengan aku ucapan tq dengan set Mc'd.
Adik: Nanti aku bagi kupon sekolah aku. <--lebih kupon hari kantin sekolah dia
Aku: Bontot lu, lu tanya nenek Ikmal kalau-kalau boleh tukar dengan nasi goreng kampung kedai dia. kalau boleh simpan untuk aku.
Adik: Otak ko. Nenek ikmal bukan sekolah KB.( paten adik nak makan pelempang memang macam ni)
Aku: Ko da buat penutup belum. ( aku pon bagi kesimpulan jugak)
Adik: Tuntas tu apa? menggembleng eja macam mana? maksudnya? (he prefer to type msg instead of bukak buku / kamus. Adik aku lelaki pemalas.)

Sakit hati aku.

His girlfriend. Birthday Nasuha ni sama dengan abang aku. Aku tanya.

Aku: Birthday awek ko bagi hadiah apa? Dah wish belum?
Adik: Ntah, dulu bf ko bagi ko apa hah? (pulak sibuk tanya hal aku) Aku nak wish esok. (padahal malam dah boleh wish)
Aku: Hmm kalau aku jadi nasuha aku da putuskan ko. lembab nak wish birthday.
Adik: (ketawa)

Aku nampak dia type message.

Aku: Ko wish apa?
Adik: (Dia baca balik) Happy birthday to you, semoga bla bla bla
Aku: Eeeee, tak best langsung.
Adik: habis tu?
Aku: Bagi lah kreatif sikit. Type aku cakap, 'Awak, walaupun saya ni hitam, tak hensem, gigi bak bangunan tidak bersusun, tapi saya bla bla bla.
Adik: tak nak lah. tu bagi tahu keburukan. (sambil ketawa. bongek punya adik, taknak dengar cakap kakak.) Bila ko nak hantar aku beli hadiah awek aku?

Tibe-tibe. Blah!

Kalau tahu aku nak balik rumah masa mak aku call.

Adik: Belikan aku sushi ke Mcd.
Aku: Ahh, ganti balik eh nanti. (saja aku ugut dia)
Adik: Mak! mak nak ganti kan kat dina?

Lepas makan.

Aku: mana duit?
Adik: free.

Sengal punya adik

No comments:

Post a Comment