Wednesday 18 April 2012

Kawan zaman hingusan

Selamat sejahtera

Zaman kanak-kanak aku, aku sangatlah tak reti duduk rumah. Sebab aku duduk kampung, kat felda. Jadi rumah kawan-kawan dekat. Setiap hari tak ada benda lain yang aku nak buat yang aku nak pikir melainkan nak berjalan dan main dengan kawan-kawan.

Masa kenduri kahwin kakak kawan aku, kami jumpa semula masa tu. Kitaorang dulu sangatlah rapat. Kawan dari umur belum sekolah, aku rasa 5-6 tahun sebab masa tu kan aku kecik lagi. Before 5tahun aku dah berkawan dengan diorang ke belum aku tak tahu.

Asal cuti sekolah Sabtu Ahad memang tak ada benda lain, mesti jumpa bawah pokok rambutan jiran depan rumah. Masa dah pandai main-main maybe dah primary school kot.

Macam-macam kitaorang suka main waktu kecik-kecik, kawan serius ramai. rumah depan belakang atas bawah, umur lebih kurang je. Tapi zaman budak kecik bila gaduh sikit tak kawan, kadang yang aku tak paham pernah tak dengar istilah "kawan ol-ol" stand for kawan olok-olok. Tak menahan.


Ni antara yang jumpa la hari tu. Serius dah jarang jumpa kan, bila jumpa balik kah kah malu jugak sebab ada yang dah 10 tahun tak jumpa sebab masa dia nak sekolah menengah dia pindah.

Tahu tak kitaorang selalu main baling selipar, main teng-teng, belon acah, layang-layang, perang-perang, masak-masak yang paling best mandi lombong, mandi sungai. Kalau main masak-masak waktu dah besar sikit, darjah 3 ke 4 ke, style masak nak masak betul-betul. Masing-masing bawak barang dari rumah, kuali, periuk, beras, hey macam-macam lagi la. Kena marah dengan mak pun tetap buat jugak. Geng perempuan memang kitaorang selalu bertiga aku dengan yang 2 lagi baju bunga-bunga.

Semangat perkawanan yang tebal eh masa tu.

Aku ingat lagi kitaorang main perang-perang kat paya, dulu masa kecik aku ganas sikit. Yang kawan aku pakai baju coklat geng dengan adik dia, aku geng dengan yang pakai specs tu. Gila rugged sorang pempuan. Tahu tak kitaorang baling apa, siling ataupun esbestos yang dah tak guna. kitaorang patah-patahkan, dan seraaaAAANG!

Rasa macam dimedan peperangan betul, main baling-baling lepas tu elak-elak.Terasa hebat. Sebab suka sangat, sekali kawan aku baling terpacak kat dahi aku. Aku terus lah menjerit nangis nangis dan nangis. Darah memang banyak. Nasib baik main dekat area rumah aku.

Last-last dahi aku kena jahit kot, parut lekat kat dahi aku sampai tua nanti. isk isk isk. Nasib baik tak kena mata weh. Tapi kalau pikir-pikir jadi budak kecik kita memang tak fikir keselamatan langsung, tak tahu benda tu bahaya. Tahu nak main je dengan kawan-kawan. Pergi sekolah dengan kepala berbalut. Padan muka aku.

Memang zaman kanak-kanak aku ni aktif ah. Tengahari mak tak kasi keluar pun redah je. Kalau boleh undur masa tu balik, aku nak duduk rumah diam-diam, jadi budak innocent. haha.

Ok la, tomorrow i got class early in the morning. cau dulu

No comments:

Post a Comment